Username :
Password : ?
Register

Woopy - Monday 26th November 2018 - Voeding

Monday 26th November 2018
Woopy
Na een hele tijd denken en vooral veel berekenen, is er een nieuw voedingsplan. Het zal wat in stappen zijn maar het zal een verbetering zijn met hoe ik tot nu toe at, namelijk een schema dat jaaaaren geleden bedacht en uitgerekend was maar in de loop der tijd alsmaar verder aangepast werd "naar gevoel" en uiteindelijk toch niet zo geweldig meer bleek.
De twee grootste fouten zijnde: te weinig eiwitten en te weinig kcal. Te weinig eiwitten spreekt voor zich. Te weinig kcal, is dat een probleem als ik daarmee op onderhoud bleef? Ik vermoed dat het lichaam zich na een tijd ook wel wat instelt op wat het binnenkrijgt en daarmee aan de slag gaat. Of het ideaal is, betwijfel ik. Als ik nu plots verhoog in kcal vermoed ik dat ik op korte termijn zou kunnen gaan stijgen in BW, maar na verloop van tijd zal ik daar op aangepast zijn en terug wat kunnen afvallen door terug 1-200kcal te minderen. Denk ik. Het zal alleszins geen kwaad kunnen om zeker te zijn dat ik alle nodige voedingsstoffen, vitamines,... nu wel voldoende binnenkrijg.

En dan de grootste aanpassing: vlees! Het originele plan was om vegan te gaan, maar dat bleek heel moeilijk haalbaar, vooral ook omdat ik soja niet vertrouw en seitan ook maar vies vind, en dat zijn meteen weer twee grote eiwitbronnen die wegvallen. Er zijn genoeg krachtsporters die (beweren dat ze) het kunnen, maar ik wil mezelf ook niet dagelijks voor de rest van mijn sportcarriere in bochten wringen. Het plan is dus bijgesteld naar "gewoon" vegetariër. Ik ga dus wel nog melk drinken en kaas en eieren eten, en dat maakt het idee al meteen 100x haalbaarder. Het aminozuur lysine dat ik met mijn vegan dieet maar net voldoende zou halen, heb ik met een halve liter melk in mijn ochtendshake al drievoudig. Het plan is wel om te zorgen dat ik gedurende de dag zoveel mogelijk alles binnen heb dat ik wil hebben, zodat ik als avondmaal samen met de vriendin een vegan maaltijd kan eten, als zij dat wil.

Goed, het eigenlijke plan van aanpak:

Ontbijt:
500ml volle melk
50g Green Protein van Xxl Nutrition (net iets minder goed dan gewone eiwitshakes, dus nog steeds prima)
Multivit, creatine en beta alanine, om tekorten in dat soort zaken op te vangen, en waarschijnlijk zal ik het door die multivit al beter doen dan hoe ik tot nu bezig was.
Tot nu toe was dit een halve liter melk met complex carb gainer. Ik krijg genoeg koolhydraten binnen op een dag. Extra eiwitten zijn nuttiger.

10u:
40g nootjes, gekozen op basis van de hoogste lysine gehaltes, kwestie dat de eiwitten zo nuttig mogelijk zijn. Maw een mix van amandelnoten, cashews, walnoten en pistache. Een verbetering tov mijn gewoonlijke snickers

Lunch:
Bruin broodje kaas, al dan niet zelf gemaakt van thuis of op het werk gekocht

Vieruurtje:
Snickers, sue me

Op weg naar de training:
Havermoutreep. Tot nu waren dat snoepjes. Die zijn nuttiger net na de training

Avondmaal:
Veggie of vegan maaltijd. In het laatste geval altijd met oog voor zoveel mogelijk zo nuttig mogelijke eiwitten

Voor het slapen:
500g platte kaas, zal beter zijn dan de paar slokjes melk die ik nu neem.

Comments zijn welkom
quote |
1 likes | 136 comments
< back | page | forward >
Saturday 11th January 2020 18:30
Woopy
Goed te horen :)
quote
1 likes
Saturday 11th January 2020 18:32
Rik
Woopy:
"Goed te horen :)"

Ja mag nog recepten posten. 😄
quote
0 likes
Tuesday 14th January 2020 9:31
Woopy
Gisteren voor het eerst iets met linzen proberen maken. Qua eiwitten wel heel goed, maar het zag er niet uit en het was niet speciaal slecht maar bijzonder lekker was het ook niet. Daar moet ik dus nog wat aan werken voor ik hier een recept post :D
quote
0 likes
Tuesday 14th January 2020 10:53
Rik
Linzen zijn iet speciaals. De structuur is wat vreemd en het ziet er idd niet altijd even appetijtelijk uit als ze gekookt zijn.
quote
0 likes
Monday 20th January 2020 10:11
Woopy
De laatste tijd ook veel aan het experimenteren met variaties op hummus. Kwestie dat altijd hetzelfde broodbeleg ook wat tegensteekt. De poging van dit weekend:

- blik kikkererwten (265g)
- 2 eetlepels tahin
- beetje paprikapoeder
- halve citroen uitgeperst
- beetje komijnzaad
- beetje olijfolie en water om het geheel minder droog te maken
- stevig teentje look (in dit geval vergeten maar zit er normaal steeds in :p )
- cashewnoten, gegokt op 30g maar niet afgewogen
- handje zonnebloempitten, ook niet gewogen, gegokt op 10g
- hennepzaad, doe ik tegenwoordig in veel dingen (zoals yoghurt) er nog bij, ook gegokt op 10g

Alles in de blender tot er geen brokken meer zijn, en klaar. Foto heb ik niet gemaakt want is nu niet bijzonder. Ziet er uit als alle andere hummus.

Met het gokwerk kom ik per 100g uit op:
kcal: 227.01
vetten: 13.23
verzadigd: 1.96
koolhydraten: 13.50
suiker: 0.84
eiwitten: 10.79

Was best lekker. Dat smeer je dan op een paar sneden volkorenbrood, en achteraf lepel ik meestal nog wat verder uit :p
quote
1 likes
Monday 20th January 2020 10:32
Rik
Lijkt me een lekkere hummus.
Je moet er wel aardig wat van op je boterham smeren om aan je eiwitten te komen. En dan zit je uiteindelijk wel hoog in kh voor die maaltijd.
Ik vind het toch moeilijk om met zulke dingen een goeie balans te vinden in een redelijk hoog eiwitgehalte en een niet overdreven hoeveelheid koolhydraten. (ik heb de indruk snel bij te komen als ik mijn kh opdrijf.)

Kikie had iets gevonden met 40g eiwitten en 40g kh per 100g. Maar ik weet niet juist meer wat het was. Ik zal het eens navragen. Kan handig zijn om de gemiddelde eiwitwaarde van een maaltijd op te drijven.
quote
0 likes
Monday 20th January 2020 10:48
Woopy
T'is inderdaad niet zo eenvoudig om veel eiwitten binnen te krijgen zonder ook de rest enorm naar boven te drijven. Veel zoeken en uitproberen. Ik heb voorlopig ook de indruk dat ik massa's ga moeten eten als ik mijn gewicht terug naar boven wil beginnen krijgen. We zien wel. Momenteel nog steeds de uitzoek-fase. Als blijkt dat het niet werkt, werkt het niet. Zou wel jammer zijn want verder voel ik me er wel erg goed bij.
quote
0 likes
Monday 20th January 2020 11:06
Rik
Als je vegetarisch wil eten dan zijn melkproducten heel erg handig. En eieren natuurlijk ook. Desnoods hou je zelf kippen in de meest optimale omstandigheden. (zoals onze kippen die met z'n 3tjes vrije toegang hebben tot de hele tuin)
Als veganist denk ik dat je er moeilijk omheen kan dat je moet gaan aanvullen met plantaardige eiwitten.
quote
0 likes
Monday 20th January 2020 11:12
Rik



Of het echt lekker is weet ik niet.
Ik dacht dat het iets minder dan €5 per pot kost.
quote
0 likes
Monday 20th January 2020 11:27
Woopy
Ahja, edelgistvlokken kennen we. Nog niet gebruikt wel. Wordt vaak gebruikt als kaasvervanger.
quote
0 likes
Monday 20th January 2020 11:29
Rik
Ja, dat vind ik zo vreemd. En dan maken ze vegan cheese zonder ook maar enig spoor van een eiwit in. Waarom gebruiken ze dit dan niet?
quote
0 likes
Monday 20th January 2020 11:32
Woopy
Goeie vraag... Wsl omdat ze die onzin-kaas er beter als echte kaas kunnen laten uitzien? Geen idee eigenlijk.
quote
0 likes
Monday 20th January 2020 11:34
Rik
Ja, dat kan goed zijn.

Blijkbaar zijn die vlokken ook erg duur als je ze niet in de Bioplanet in Pelt koopt. Damn, ik kom prijzen tegen die 4x zo hoog liggen als wat Kikie betaalt voor dit potje.
quote
0 likes
Monday 20th January 2020 11:56
Woopy
Die hennepzaden zijn ook wel interessant. Zijn complete eiwitten en makkelijk overal bij te doen, maarja, je wil ook nog wel iets anders eten natuurlijk :D

Rik:
"Als je vegetarisch wil eten dan zijn melkproducten heel erg handig. En eieren natuurlijk ook. Desnoods hou je zelf kippen in de meest optimale omstandigheden. (zoals onze kippen die met z'n 3tjes vrije toegang hebben tot de hele tuin)
Als veganist denk ik dat je er moeilijk omheen kan dat je moet gaan aanvullen met plantaardige eiwitten."


Over die kippen. Het achterliggende probleem daarbij voor vegans is dat je met het kopen van die kippen nog steeds een industrie steunt waar het grootste deel van de mannelijke kuikens na geboorte meteen gedood wordt omdat die minder verkopen. T'is natuurlijk nog wat anders als je ze ergens kan "adopteren" en die kippen een nageslacht laat opbouwen zodat je binnen 20 jaar nog steeds van je eigen kippen eieren hebt. De die-hards zijn er dan nog steeds tegen omdat je die kippen enkel hebt omdat je hun eieren wil, maar goed, je gaat er zo ver in als wat je zelf correct vindt zeker. Als we ooit een huis kopen, neem ik wsl wel kippen. Ik zal er dan wel proberen naar kijken waar ze vandaan komen.
Momenteel hebben we een min of meer gedeelde tuin met onze buren, zijnde mijn schoonpa en zijn vriendin. Grootste deel van de tuin is van hen, met een hekje (met een deurtje) tussen, maar onze dochter speelt vaak in hun tuin en wij hangen er ook soms onze was op enzo. Zij hebben kippen. Waar die vandaan komen, weet ik niet, maar ik betwijfel dat mijn schoonpa daar erg naar gekeken heeft. Tja, van mij hoeft hij daar niet naar te kijken, dat zijn mijn zaken niet. Het ding is, die kippen zijn er, en die leggen eieren. Momenteel wat minder, maar als het terug warmer wordt, zijn dat er meer dan zij met hun tweetjes opkrijgen. Dan hebben wij de keuze om er mee van te eten, of ze in de vuilbak te laten verdwijnen. Dan lijkt het mij ethisch gezien veel slechter om die eieren in de vuilbak te gooien. Andere vegans zouden redeneren dat als wij ze niet opeten, die eieren naar andere mensen kunnen gaan, en die moeten daardoor dan geen eieren uit de winkel halen, dus win-win, maar ik weet dat dat in de praktijk toch niet gaat gebeuren. Wij zijn de buren, dus da's easy, maar ze gaan niet actief bij iedereen gaan vragen of ze alsjeblief hun eieren willen afnemen.
Dus ja, als die kippen terug meer eieren leggen, ga ik daar van eten :p
Overigens ook een ideale gft-container, die kippen.
quote
0 likes
Monday 20th January 2020 13:09
Rik
Je moet ook een beetje kijken waar je de kippen koopt uiteraard. We hebben geen leg-hennen gekocht maar krielkippen. En we kopen die bij een kweker waarvan we zien dat die zijn kippen goed verzorgd. Nu hebben we ook geen kuikens gekocht maar bijna volwassen exemplaren.
Als ze niet meer leggen dan mogen ze lekker blijven en hun oude dag slijten bij ons.
De kippen worden ook niet gebruikt als "groenafvalverwerker". Da's niet gezond voor die beestjes. Ze krijgen hoogwaardig zaad en af en toe wat vlokreeftjes en meelwormen (voor wat extra eiwitten en vitaminen). Voor de rest smullen ze van de zaden die ze in de tuin vinden en van het gras van onze kleine gazon. :)

Ja, mij lijkt het ook meer ethisch om ze dan op te eten ipv weg te gooien.
quote
0 likes
Tuesday 21st January 2020 14:07
Woopy
Nieuwe update van mijn bodyweightgrafiekje (gewicht van vandaag, 83kg, ook reeds aangevuld):



Ik heb het doel voor de WL wedstrijd wat bijgesteld. Origineel wou ik tussen de 81 en 83kg uitkomen, maar ik heb schrik dat ik met een BW van meer dan 82kg er niet ga komen. Ik verwacht niet dat het een probleem gaat zijn om -82kg te halen.
Ik heb ook het doel voor de PL wedstrijd en de strongman wedstrijd toegevoegd. In WL doe ik mee in de -81kg klasse, in PL is dat de -83kg klasse. Er zit een maand tussen. Lijkt me ideaal. Watergewicht niet meegerekend denk ik niet dat ik op zo'n korte tijd 2kg aan echt gewicht zal aankomen, dus dat geeft me een maand tijd om goed te eten en terug wat gewicht aan te komen. Hopelijk daarmee gepaard ook wat extra kracht. Mijn trainingsschema voor de periode na de WL wedstrijd ga ik binnenkort ook eens herbekijken. Het doel is om tussen de 83 en 84kg uit te komen, kwestie van optimaal extra kracht te kunnen winnen zonder teveel te wegen voor de weging.
Daarna heb ik 2 maand tot aan de strongman wedstrijd. Daar gaat het over een -90kg klasse. Beetje hetzelfde verhaal hier. Ik ga op 2 maand (9 weken) tijd geen 6-7kg echte massa bijkomen, dus ik heb hier 2 maand tijd om rustig verder te bulken en kracht te winnen. De upper limit ligt logisch gezien op 90kg, maar kwestie van safe te zitten heb ik hem op 89kg gezet. Ik ben ook nog nooit zo zwaar geweest zonder dat er behoorlijk wat onnodig vet bij zat, dus ik hoef zeker niet zoveel te wegen. Ik ben in mijn trainingsgeschiedenis steeds het sterkst geweest vanaf 85-86kg (bij hoger lichaamsgewicht dan dit was er amper of geen bijhorende krachtwinst meer), dus de ondergrens heb ik op 85kg gelegd.

Het BK gewichtheffen, waar ik hopelijk aan mee kan doen, maar dan terug -81kg moet voor wegen, ligt pas in december. Dat geeft me na de strongmanwedstrijd in mei dus meeeer dan genoeg tijd om rustig terug naar dat gewicht te gaan.
quote
0 likes
Tuesday 21st January 2020 14:20
Rik
Je plant het allemaal goed. Dat is belangrijk als je wil presteren.
Je doelen lijken me ook realistisch. Niet super makkelijk (een minimum behalen voor een BK in een nieuwe sport is dat nooit lijkt me), maar wel haalbaar.
Komt goed! :)
quote
0 likes
Tuesday 21st January 2020 14:37
Dennis
Je hebt elke keer mooi de tijd tussen je wedstrijden, maar je zal wel veel schommelen
quote
0 likes
Tuesday 21st January 2020 16:28
Woopy
Dennis:
"Je hebt elke keer mooi de tijd tussen je wedstrijden, maar je zal wel veel schommelen"

Moet zeggen dat ik er toch naar uitkijk om binnenkort weer wat gewicht te kunnen bijkomen. T'is leuk om mijn buik iets platter te beginnen zien, maar ik sta toch liever wat voller :D
quote
0 likes
Tuesday 21st January 2020 16:35
Dennis
Woopy:
"
Dennis:
"Je hebt elke keer mooi de tijd tussen je wedstrijden, maar je zal wel veel schommelen"

Moet zeggen dat ik er toch naar uitkijk om binnenkort weer wat gewicht te kunnen bijkomen. T'is leuk om mijn buik iets platter te beginnen zien, maar ik sta toch liever wat voller :D"

Haha bij mij is dat een beetje een 2strijd. Ik sta graag iets droger. Maar als ik meer in bulk mode ben voel ik toch een groot verschil in training. En dan ga ik gewoon voor het 2de :p
quote
0 likes
< back | page | forward >