Username :
Password : ?
Register

Woopy - Monday 26th November 2018 - Voeding

Monday 26th November 2018
Woopy
Na een hele tijd denken en vooral veel berekenen, is er een nieuw voedingsplan. Het zal wat in stappen zijn maar het zal een verbetering zijn met hoe ik tot nu toe at, namelijk een schema dat jaaaaren geleden bedacht en uitgerekend was maar in de loop der tijd alsmaar verder aangepast werd "naar gevoel" en uiteindelijk toch niet zo geweldig meer bleek.
De twee grootste fouten zijnde: te weinig eiwitten en te weinig kcal. Te weinig eiwitten spreekt voor zich. Te weinig kcal, is dat een probleem als ik daarmee op onderhoud bleef? Ik vermoed dat het lichaam zich na een tijd ook wel wat instelt op wat het binnenkrijgt en daarmee aan de slag gaat. Of het ideaal is, betwijfel ik. Als ik nu plots verhoog in kcal vermoed ik dat ik op korte termijn zou kunnen gaan stijgen in BW, maar na verloop van tijd zal ik daar op aangepast zijn en terug wat kunnen afvallen door terug 1-200kcal te minderen. Denk ik. Het zal alleszins geen kwaad kunnen om zeker te zijn dat ik alle nodige voedingsstoffen, vitamines,... nu wel voldoende binnenkrijg.

En dan de grootste aanpassing: vlees! Het originele plan was om vegan te gaan, maar dat bleek heel moeilijk haalbaar, vooral ook omdat ik soja niet vertrouw en seitan ook maar vies vind, en dat zijn meteen weer twee grote eiwitbronnen die wegvallen. Er zijn genoeg krachtsporters die (beweren dat ze) het kunnen, maar ik wil mezelf ook niet dagelijks voor de rest van mijn sportcarriere in bochten wringen. Het plan is dus bijgesteld naar "gewoon" vegetariër. Ik ga dus wel nog melk drinken en kaas en eieren eten, en dat maakt het idee al meteen 100x haalbaarder. Het aminozuur lysine dat ik met mijn vegan dieet maar net voldoende zou halen, heb ik met een halve liter melk in mijn ochtendshake al drievoudig. Het plan is wel om te zorgen dat ik gedurende de dag zoveel mogelijk alles binnen heb dat ik wil hebben, zodat ik als avondmaal samen met de vriendin een vegan maaltijd kan eten, als zij dat wil.

Goed, het eigenlijke plan van aanpak:

Ontbijt:
500ml volle melk
50g Green Protein van Xxl Nutrition (net iets minder goed dan gewone eiwitshakes, dus nog steeds prima)
Multivit, creatine en beta alanine, om tekorten in dat soort zaken op te vangen, en waarschijnlijk zal ik het door die multivit al beter doen dan hoe ik tot nu bezig was.
Tot nu toe was dit een halve liter melk met complex carb gainer. Ik krijg genoeg koolhydraten binnen op een dag. Extra eiwitten zijn nuttiger.

10u:
40g nootjes, gekozen op basis van de hoogste lysine gehaltes, kwestie dat de eiwitten zo nuttig mogelijk zijn. Maw een mix van amandelnoten, cashews, walnoten en pistache. Een verbetering tov mijn gewoonlijke snickers

Lunch:
Bruin broodje kaas, al dan niet zelf gemaakt van thuis of op het werk gekocht

Vieruurtje:
Snickers, sue me

Op weg naar de training:
Havermoutreep. Tot nu waren dat snoepjes. Die zijn nuttiger net na de training

Avondmaal:
Veggie of vegan maaltijd. In het laatste geval altijd met oog voor zoveel mogelijk zo nuttig mogelijke eiwitten

Voor het slapen:
500g platte kaas, zal beter zijn dan de paar slokjes melk die ik nu neem.

Comments zijn welkom
quote |
1 likes | 136 comments
< back | page | forward >
Wednesday 5th December 2018 22:45
Woopy
En nee Jan, dit is niet omdat Karlien mij overtuigd heeft, zoals ik gehoord heb dat je gezegd hebt :p Ze heeft er hooguit voor gezorgd dat ik eens ging opzoeken of het echt zo moeilijk was als ik dacht, om krachtsport te combineren met veganisme of vegetarisme, en in dat laatste geval bleken mijn ideeën erover niet te kloppen. Ik ben er al jaaaaren van overtuigd dat vegetariërs en veganisten het ethisch gezien bij het rechte eind hebben, en heb altijd toegegeven dat het heel hypocriet was van mij dat ik dan toch vlees bleef eten. Maar nu ik ontdekt hebt dat het in theorie helemaal niet moeilijk is, heb ik geen redenen meer. Op de smaak na mss, maar er zijn nog genoeg andere zaken die lekker zijn :)
quote
0 likes
Wednesday 5th December 2018 22:51
Rik
Veganisten zullen het zeker een stuk moeilijker hebben. Maar als vegetariër zou het toch wel aardig moeten lukken. Je kan nog heel wat eiwit-bronnen van hoge kwaliteit eten. Qua vetten is het eigenlijk enkel gezonder en misschien zelfs makkelijker (noten: jammie. Avocado: jammie. Kaas: jammie :D ). Wat de koolhydraten betreft is het misschien zelfs moeilijk om niet teveel te eten.
quote
0 likes
Thursday 6th December 2018 7:26
Hardrocker
Woopy:
"En nee Jan, dit is niet omdat Karlien mij overtuigd heeft, zoals ik gehoord heb dat je gezegd hebt :p Ze heeft er hooguit voor gezorgd dat ik eens ging opzoeken of het echt zo moeilijk was als ik dacht, om krachtsport te combineren met veganisme of vegetarisme, en in dat laatste geval bleken mijn ideeën erover niet te kloppen. Ik ben er al jaaaaren van overtuigd dat vegetariërs en veganisten het ethisch gezien bij het rechte eind hebben, en heb altijd toegegeven dat het heel hypocriet was van mij dat ik dan toch vlees bleef eten. Maar nu ik ontdekt hebt dat het in theorie helemaal niet moeilijk is, heb ik geen redenen meer. Op de smaak na mss, maar er zijn nog genoeg andere zaken die lekker zijn :)"


i wass misinformed

me humbly apoligies

me will never do opnieuw


voor de BstrongBBQ gaat dit wel maar raar zijn, groenten moeten bakken :D
quote
0 likes
Thursday 6th December 2018 11:19
Woopy
Steek mij een zak kaaskroketten in de friteus en ik ben happy as can be :p
quote
0 likes
Thursday 6th December 2018 11:23
Rik
Woopy:
"Steek mij een zak kaaskroketten in de friteus en ik ben happy as can be :p"

Een serieuze veggie keto maaltijd!
quote
0 likes
Thursday 6th December 2018 12:16
Fattwat
Of we grazen Jan zijn hele weide ineens proper ?

Shotgun op de pisbloeme !
quote
3 likes
Thursday 6th December 2018 12:59
Rik
Fattwat:
"Of we grazen Jan zijn hele weide ineens proper ?

Shotgun op de pisbloeme !"

ROFL
quote
0 likes
Thursday 6th December 2018 22:28
Hardrocker
Fattwat:
"Of we grazen Jan zijn hele weide ineens proper ?

Shotgun op de pisbloeme !"


Smakelijk
quote
0 likes
Wednesday 13th March 2019 14:10
member6
Welke high protein veggie of vegan maaltijd had je dan zoal ingedachten?
Ik zou ook wel eens om de twee dagen wat veggie/vegan willen eten, maar vindt weinig / makkelijke leuke recepten (bij voorkeur invriesbaar) terug...
quote
0 likes
Wednesday 13th March 2019 15:43
Woopy
Alles met kaas of eieren is hoogwaardig in proteïnen en vegetarisch, niet vegan uiteraard. Verder zijn kikkererwten en noten (amandelen, cashews, walnoten,...) goed en gemakkelijk in maaltijden te verwerken. En dan zijn er natuurlijk nog de vleesvervangers, die ik zelf niet zoveel eet eigenlijk. Quorn is nog best wel lekker.
quote
1 likes
Wednesday 8th January 2020 0:05
Woopy
WARNING: Wall of text incoming!

Zoals in mijn log onlangs vermeld zijn de resultaten van de eerste vergelijkende bloedtest binnen en blijkt er op dat vlak praktisch niets veranderd te zijn. Begin vorig jaar, een maand of 4-5 na de omschakeling, heb ik mijn beste PL wedstrijd ooit gedaan en verder in het jaar heb ik ook hier en daar nog een PR gezet, vooral op strongman vlak dan. Het laatste half jaar ligt mijn focus op weightlifting, wat het beoordelen van mijn krachtniveau moeilijker maakt. Ik zet PRs in WL, maar das nogal logisch als je nieuwe dingen gaat doen, terwijl mijn squat nu lager ligt, maarja ik doe nu highbar, en mijn deadlift is ook lager maar heb ik een half jaar niet gedaan, dus dat valt nog moeilijk te vergelijken. Als ik naar de strongman prestaties kijk lijk ik wel op niveau te blijven of iets te verbeteren, dus ik zou denken dat het wel ok zit.
Positief dus. Ik ga geen gains, of mijn goede PL wedstrijd, toeschrijven aan het veggie dieet, dat zou stom zijn, maar het lijkt me alleszins ook niet te beperken. Lichamelijk begin ik er ook leuker te vinden hoe ik er begin uit te zien maar ja, ben wat aan het cutten plus bij WL ligt een grotere focus op traps en schouders, dat doet ook wel wat.

Conclusie is dus dat ik beter mijn best zal moeten doen om mijn lichaam en prestaties om zeep te helpen. Volgende stap is bijgevolg dat ik nu volop bezig ben met de overstap naar een meer vegan levenswijze. Volledig vegan zal ik waarschijnlijk (nog) niet worden, grotendeels uit praktische overwegingen. Eerder iets als in een artikel dat ik onlangs las van iemand die zichzelf 'at-home-vegan' noemde. Thuis zoveel mogelijk plantaardig eten maar op verplaatsing bereid zijn vegetarisch te eten. Op restaurant is de enige vegan optie vaak letterlijk sla met tomaten, en als vrienden of familie me uitnodigen om te eten verwacht ik ook niet dat ze elk label gaan lezen. Ik ben al heel blij dat iedereen het afgelopen jaar bereid geweest is vegetarische opties te voorzien. Het nieuwjaarsfeestje bij vrienden waar elk koppel voor een gang zorgde was dit jaar ook helemaal vegetarisch, waar ik hen erg dankbaar voor ben.
Momenteel ben ik nog bezig met de omschakeling en vooral veel aan het opzoeken. Over soja is veel discussie (ivm oestrogenen) maar als ik de resultaten van anderen zie, maak ik me daar minder zorgen om. De grootste zorg is het aantal (volwaardige) eiwitten. Ik heb artikels gelezen die beweren dat je, ook als sporter, heel wat minder eiwitten nodig hebt dan beweerd wordt, maar ik ben ook wat voorzichtig met vegan propaganda. Gaat dus vooral uitproberen en vaak evalueren worden. Momenteel is mijn melk al vervangen door sojamelk, ben ik verschillende plantaardige yoghurts aan het uitproberen, en ben ik aan het kijken voor alternatieven voor kaas en eieren als broodbeleg. Hummus wordt vaak genoemd als vegan eiwitbron maar je moet er toch behoorlijk wat van eten om een degelijke portie proteïnen te hebben. Anderzijds kan ik intussen wel al enkele heerlijke hummusversies tevoorschijn toveren :) . Ik heb ook nog een aantal producten/voedingswaren thuis liggen die niet vegan zijn, zoals mijn voorraad weight gainer, die ik nog op het gemak ga opgebruiken. Weggooien zou onzin zijn. Zal dus nog wel even duren voor de omschakeling compleet is, maar ik ben er volop mee bezig.
Geen zorgen. Ik word geen vegan die tegen iedereen gaat zeuren dat ze moordenaars zijn ofzo. Buiten deze post zal je er weinig over horen ;)

Als laatste misschien nog: waarom?
Door vegetarisch te gaan leven en meer bewust met dat soort zaken bezig te zijn, ben ik gaan beseffen dat achter de zuivelindustrie ook heel wat dierenleed schuil gaat. Ik begon me dan ook meer en meer schuldig te voelen dat ik die industrie bleef steunen, en vond het hypocriet van mezelf dat ik enerzijds geen vlees meer eet om dierenleed te besparen, maar anderzijds een hoop ander dierenleed door de vingers zie. Dat klopt niet. Ik heb mezelf het afgelopen jaar ook nooit of bijna nooit een vegetariër genoemd, omdat ik die term altijd nogal leeg vond. Ik was gewoon iemand die geen vlees at. Deze verandering is voor mij persoonlijk veel zinniger, ook al zal ik waarschijnlijk hooguit 80% vegan zijn ofzo.

Soit, weer een grote verandering, samen met het cutten, samen met het plan om weightlifting te doen, samen met het plan om tegelijk ook maar powerliften en strongman te blijven doen. Als dit allemaal goed komt, zal het volgens mij een klein mirakel zijn, maar we zien wel :D
quote
2 likes
Wednesday 8th January 2020 10:17
Dennis
Belangrijkste is dat je je eigen weg volgt, en dat doe je duidelijk zonder anderen in de weg te zitten. Das mooi!
Ik ben best wel benieuwd naar hoe de veranderingen verder gaat en hoe dit samen zal gaan met je idee om alle 3 de lifting takken samen te blijven proberen doen :p
quote
0 likes
Wednesday 8th January 2020 10:25
Rik
Ik zou ook niet verwachten dat het negatieve effecten zou hebben als je veggie gaat en je macro's in orde zijn. Er is op zich geen reden om daar van uit te gaan.

Ook vegan kan je goeie gains blijven maken. Het is idd vooral praktisch erg moeilijk. Je zal erg goed je best moeten doen om aan je eiwitten te komen en toch niet te overdrijven in koolhydraten. Want veel vegan eiwitbronnen bevatten aardig wat koolhydraten (en/of vetten).

Over oestrogeen in soja moet je je geen zorgen maken. Dat is al lang ontkracht.
dat we heel wat minder eiwit nodig hebben dan beweerd wordt ... daar heb ik zeer ernstige twijfels over. Wat wordt er dan beweerd volgens hen? 4g/kg BW zoals vroeger door de bodybuilders werd aanbevolen is idd overdreven. Maar gewoonlijk eet men eerder te weinig eiwit als sporter en niet te veel. Te veel is trouwens geen enkel probleem wat je gezondheid betreft.
Op de site van Barbell Medicine (en hun podcast en FB groep) is heel wat nuttige info te vinden ivm plantaardige eiwitbronnen (b.v welke eiwitbronnen kwalitatief het beste zijn => tip: erwteneiwit is super!) en dingen waar je op kan/moet letten als je vegetarisch/vegan wil gaan eten. Ook de wetenschappelijk onderzochte/bewezen hoeveelheden eiwit die men nodig heeft bij welke mate van fysieke activiteit kan je op hun site vinden.
Ze hebben daar echt geen afkeer van mensen die geen vlees of dierlijke producten willen eten. ;)

Ik denk dat je misschien ook eens naar info van Eric Trexler ... of was het nu Eric Helms ... (of beiden!) :D kan zoeken. Die zijn ook goed op de hoogte.
3DMJ (3D muscle journey) zal ook wel aardig wat info omtrent die zaken bevatten. (ik volg hen enkel wat op instagram, dus hun site ken ik niet zo goed)

Ik kan je motivatie om vegetarisch/vegan te gaan eten heel goed volgen. Het is namelijk ongeveer dezelfde als Kikie al meer dan 20 jaar aanhaalt. Dierenleed en het milieu zijn idd belangrijke punten om over na te denken.

Mijn probleem met overstappen op een vegetarisch dieet is de hele industrie er rond.
Waarom kost een burger met bijna geen eiwitten in 2x zoveel als een kippenborstfillet? Waarom steken ze zo weinig eiwitten in hun vleesvervangers (en is het vooral vulling met groeten)? En waarom zijn het vooral laag-waardige (zeer goedkope) eiwitbronnen die men gebruikt in die vleesvervangers? En toch ligt de prijs een heel stuk hoger dan een stuk vlees.
Wel, het is de goede bedoelingen uitmelken van mensen die geen voedingswaardentabel kunnen lezen en geen idee hebben wat macro's zijn en wat er in hun voeding hoort te zitten. Lekker veel wist maken op de trend van het moment (hoewel die trend wel degelijk gebaseerd is op echt wel goede intenties van de klant).
Ik heb echt veel moeite om daar aan mee te doen.
Dat men eerst eens met degelijke eiwitbronnen/vleesvervangers komt aan een eerlijke prijs. Het voeren van de kip valt weg, geen stallen om de dieren in te huisvesten, veel minder kosten aan waterverbruik, makkelijkere opslag, ... allemaal kosten die er NIET zijn en toch is hun product ettelijke malen duurder! Dat riek naar bijna naar oplichterij.
Laats nog naar vegan kaas gekeken. Echt, daar zitten GEEN eiwitten in. GEEN! 0,0g eiwtten ... in KAAS! Het is een lap vet en vulsel dat uitziet alsof het kaas zou zijn. Maar je kan dat toch geen vervanger voor kaas noemen.
En zo zijn er nog heel wat voorbeelden die ja kaan aanhalen. Ik heb het daar echt heel moeilijk mee.

quote
0 likes
Wednesday 8th January 2020 10:55
Woopy
Zal het eens bekijken allemaal. Bedankt voor de tips. Mijn focus gaat sowieso liggen op zoveel mogelijk voeding hoog in eiwitten.

En dat vervangvlees, tja, da's idd veel te duur, en ik vind het meeste er van ook helemaal niet lekker. Ook kom je makkelijk aan tekorten als je daar op blijft terugvallen. Ze zijn helemaal niet zo gezond als veel mensen denken. De standaard maaltijd voor iemand die vlees eet is vlees, groentjes, patatjes, en veel mensen die beginnen met vegetariër/vegan worden blijven daaraan vasthouden en hebben dan een vervanging voor dat stuk vlees nodig. Als je er wat verder in zoekt, ontdek je al snel dat er veel meer opties qua maaltijdsamenstelling zijn. We maken vaak curries, quiche, stoofpotjes, pastas,... Zo'n vleesvervanger eten we bijna nooit. Dat eten we vooral als we bij vrienden of familie eten en zij schotelen ons dat voor, maar meestal smaakt het echt niet. In de vriesafdeling van de Colruyt zijn er wel enkele burgers te vinden die best lekker zijn, en de veggie cordon blues zijn een van mijn favorieten. Kan ik zeker aanraden, ook als je geen interesse hebt in veggie. De prijzen daarvan zijn ook heel normaal. En die veggie kaas, bah. Heb er al enkele geprobeerd en is gewoon niet te vreten. Onlangs ook een "vegan pepperoni" pizza besteld. Die pepperoni was mogelijk nog slechter, en er was dan ook nog van die "kaas" op. De pizza stonk, en na 1 hap hebben we het beide voor bekeken gehouden. Door dat soort zaken kan ik heel goed snappen dat veel mensen het vooroordeel hebben dat vegetarisch eten niet lekker is.

Een van de maaltijden die ik regelmatig maak en porties van in de diepvries steek voor later:
- kikkererwten
- gewone groene erwten
- rode bonen
- cashew noten (beetje met de hand in stukken gebroken)
- potje rode curry
- paar blikjes tomatenpurree
- eventueel wat ajuin
- kruiden, die beslis ik altijd wat op het moment zelf
- als alles zowat klaar is, nog een hoopje spinaziebladeren er door mengen

Wat proteïnen betreft is dit een heel goede combinatie, en is ook best lekker. Eventueel kan je er rijst bij eten, daar zitten ook nuttige eiwitten in die de maaltijd nog wat meer vervolledigen.
Last edited: Wednesday 8th January 2020 10:56
quote
0 likes
Wednesday 8th January 2020 11:19
Rik
Ja, op zich hoef ik dat stuk vlees ook niet, als ik maar voldoende hoogwaardige eiwitten binnen krijg.
En daar zit het probleem voor mij. Het gaat niet alleen om de hoeveelheid eiwt, maar ook om de kwaliteit van het eiwit. Graan-gluten zijn ook eiwit, maar je neemt er maar 20-25% van op, terwijl je van erwten of melk 99-100% opneemt. Da's een groot verschil!
Ik zou het kunnen oplossen met meer melkproducten, maar het grootste deel van mijn eiwitten komen al uit melkproducten. Als vlees eet ik vooral kip/kalkoen en vis (2 diersoorten die wat minder cognitief ontwikkeld zijn: ik ga er van uit dat die dus ook minder bewust zijn van hun lijden). Vis vind ik ecologisch misschien ook niet zo verstandig maar of kip/kalkoen op dat vlak beter is weet ik niet zeker.

Ik ga wel eens erwteneiwit poeder proberen. Dat is op een fractie na zo goed als whey. (whey is het beste soort eiwit beschikbaar voor mensen, maar erwteneiwit en paddenstoeleneiwit zit héél dicht in de buurt)
quote
0 likes
Wednesday 8th January 2020 11:23
Woopy
Dennis:
"Belangrijkste is dat je je eigen weg volgt, en dat doe je duidelijk zonder anderen in de weg te zitten. Das mooi!"

Dat gezegd zijnde, snap ik intussen wel beter waarom er zoveel opdringerige vegetariërs/vegans zijn, maar ik weet ook wat een hekel ik altijd heb gehad (en nog steeds heb) aan dat soort mensen :p
Uiteindelijk maak je een behoorlijk grote verandering in je leven omdat je zodanig overtuigd bent van een fout in ethiek. Als je daar zo van overtuigd bent, wil je ook dat andere mensen dat ook zo zien, want hoe meer mensen overschakelen, hoe beter je doel (om dierenleed te verminderen, ecologische redenen,...) zal slagen. Ik weet echter uit ervaring dat mensen pushen eerder averechts werkt. Ik ben zelf al jaren overtuigd van het ethische maar had desondanks de vele discussies met vegamensen nooit de stap gezet. Pas toen ik zelf ben beginnen nadenken en uitzoeken, is dat gekomen. En ik denk dat dat voor heel veel mensen zo is, dat het uit zichzelf moet komen.
Mijn aanpak is dan ook anders. Ik geef eerlijk toe dat ik ook blij zal zijn als ik mensen kan meesleuren in mijn overtuiging, maar ik ga de mensen daar niet rechtstreeks mee ambeteren, laat staan dat ik me verheven zou gaan voelen, zoals ik veel zien bij irritante vegans. Ik doe het anders. Ik ga mijn best doen om zowel fysiek als qua kracht nog zo veel mogelijk vooruitgang te blijven maken. Mijn hoop is dat ik mensen die in dezelfde situatie zaten als ikzelf (overtuigd van het ethische maar wat met mijn gains???) kan laten zien dat het mogelijk is, zonder dat daarom in hun gezicht te gaan pushen. Ik heb altijd al trainingsfilmpjes gedeeld, dus dat verandert niet. Ook als we mensen ontvangen doe ik mijn best om een zo kleurrijke en lekker mogelijk maaltijd te voorzien, zodat die dan ook zien dat zo'n maaltijd best lekker kan zijn en ze het misschien thuis ook eens willen proberen. Dus ik ga niet met mensen in discussie gaan (tenzij ze dat zelf willen, maar ik suck in discussiëren), maar ik ga proberen om aan de hand van mijn eigen prestaties mensen zelf te laten nadenken en hun eigen besluiten er in te laten trekken. Volgens mij is dat een veel betere aanpak, en ik moet er geen mensen mee irriteren en vrienden verliezen enzo. Het is bij mij ook door oa filmpjes van Clarence Kennedy te zien (vegan weightlifter, enorm sterk, moet er helaas aan toevoegen dat ik 90% zeker ben dat die aan de roids zit) dat ik meer ben gaan inzien dat het wel moet kunnen. Ook al zit hij aan de roids, als vegan zo slecht zou zijn, zou hij zelfs met roids niet het niveau halen dat hij nu heeft.
quote
1 likes
Wednesday 8th January 2020 11:28
Woopy
Rik:
"Ja, op zich hoef ik dat stuk vlees ook niet, als ik maar voldoende hoogwaardige eiwitten binnen krijg.
En daar zit het probleem voor mij. Het gaat niet alleen om de hoeveelheid eiwt, maar ook om de kwaliteit van het eiwit. Graan-gluten zijn ook eiwit, maar je neemt er maar 20-25% van op, terwijl je van erwten of melk 99-100% opneemt. Da's een groot verschil!
Ik zou het kunnen oplossen met meer melkproducten, maar het grootste deel van mijn eiwitten komen al uit melkproducten. Als vlees eet ik vooral kip/kalkoen en vis (2 diersoorten die wat minder cognitief ontwikkeld zijn: ik ga er van uit dat die dus ook minder bewust zijn van hun lijden). Vis vind ik ecologisch misschien ook niet zo verstandig maar of kip/kalkoen op dat vlak beter is weet ik niet zeker.

Ik ga wel eens erwteneiwit poeder proberen. Dat is op een fractie na zo goed als whey. (whey is het beste soort eiwit beschikbaar voor mensen, maar erwteneiwit en paddenstoeleneiwit zit héél dicht in de buurt)"

Green protein van XXL nutrition kan ik aanraden. Erwt, hemp en rijst eiwitten. Scheelt qua waardes idd niet veel met whey. Helaas hebben ze onlangs blijkbaar hun formule aangepast en smaakt het nu behoorlijk chemisch. Heel jammer. Ik hoop dat het maar een bepaalde batch is die zo smaakt en anders ga ik mogelijk veranderen.
Ik heb onlangs nog discussies gelezen over mosselen/oesters. Het zijn dieren, maar ze hebben geen brein en geen CNS. Wel zenuwknopen die voor bepaalde reacties zorgen, maar da's vergelijkbaar met planten of paddestoelen die bepaalde reacties geven bij aanraking. Het is dus twijfelachtig of zij echt pijn ervaren, en veel vegetariërs en zelfs vegans vinden het ok om die te eten. Helaas lust ik beide niet :p
Btw, quorn kan ik ook aanraden. Je hebt er wat soorten in, maar als dat goed klaargemaakt is, zit dat qua smaak en textuur best dicht bij kip.
quote
0 likes
Wednesday 8th January 2020 11:31
Rik
Woopy:
"
Dennis:
"Belangrijkste is dat je je eigen weg volgt, en dat doe je duidelijk zonder anderen in de weg te zitten. Das mooi!"

Dat gezegd zijnde, snap ik intussen wel beter waarom er zoveel opdringerige vegetariërs/vegans zijn, maar ik weet ook wat een hekel ik altijd heb gehad (en nog steeds heb) aan dat soort mensen :p
Uiteindelijk maak je een behoorlijk grote verandering in je leven omdat je zodanig overtuigd bent van een fout in ethiek. Als je daar zo van overtuigd bent, wil je ook dat andere mensen dat ook zo zien, want hoe meer mensen overschakelen, hoe beter je doel (om dierenleed te verminderen, ecologische redenen,...) zal slagen. Ik weet echter uit ervaring dat mensen pushen eerder averechts werkt. Ik ben zelf al jaren overtuigd van het ethische maar had desondanks de vele discussies met vegamensen nooit de stap gezet. Pas toen ik zelf ben beginnen nadenken en uitzoeken, is dat gekomen. En ik denk dat dat voor heel veel mensen zo is, dat het uit zichzelf moet komen.
Mijn aanpak is dan ook anders. Ik geef eerlijk toe dat ik ook blij zal zijn als ik mensen kan meesleuren in mijn overtuiging, maar ik ga de mensen daar niet rechtstreeks mee ambeteren, laat staan dat ik me verheven zou gaan voelen, zoals ik veel zien bij irritante vegans. Ik doe het anders. Ik ga mijn best doen om zowel fysiek als qua kracht nog zo veel mogelijk vooruitgang te blijven maken. Mijn hoop is dat ik mensen die in dezelfde situatie zaten als ikzelf (overtuigd van het ethische maar wat met mijn gains???) kan laten zien dat het mogelijk is, zonder dat daarom in hun gezicht te gaan pushen. Ik heb altijd al trainingsfilmpjes gedeeld, dus dat verandert niet. Ook als we mensen ontvangen doe ik mijn best om een zo kleurrijke en lekker mogelijk maaltijd te voorzien, zodat die dan ook zien dat zo'n maaltijd best lekker kan zijn en ze het misschien thuis ook eens willen proberen. Dus ik ga niet met mensen in discussie gaan (tenzij ze dat zelf willen, maar ik suck in discussiëren), maar ik ga proberen om aan de hand van mijn eigen prestaties mensen zelf te laten nadenken en hun eigen besluiten er in te laten trekken. Volgens mij is dat een veel betere aanpak, en ik moet er geen mensen mee irriteren en vrienden verliezen enzo. Het is bij mij ook door oa filmpjes van Clarence Kennedy te zien (vegan weightlifter, enorm sterk, moet er helaas aan toevoegen dat ik 90% zeker ben dat die aan de roids zit) dat ik meer ben gaan inzien dat het wel moet kunnen. Ook al zit hij aan de roids, als vegan zo slecht zou zijn, zou hij zelfs met roids niet het niveau halen dat hij nu heeft."

Heel mooie post Woopy!
Gelukkig ben je getrouwd en zit Kikie hier niet op je platform. Ik ben zeker dat ze het 100% met je eens is. :D

Kan je af en toe eens een gerecht posten en er wat macro's bij zetten? Daar heb ik wel interesse in.
quote
0 likes
Wednesday 8th January 2020 11:36
Woopy
Dat wil ik zeker doen. Macro's gaat mss wat extra rekenwerk worden aangezien ik mijn porties vaak nogal op het gevoel doe :p
quote
0 likes
Wednesday 8th January 2020 11:40
Rik
Woopy:
"
Rik:
"Ja, op zich hoef ik dat stuk vlees ook niet, als ik maar voldoende hoogwaardige eiwitten binnen krijg.
En daar zit het probleem voor mij. Het gaat niet alleen om de hoeveelheid eiwt, maar ook om de kwaliteit van het eiwit. Graan-gluten zijn ook eiwit, maar je neemt er maar 20-25% van op, terwijl je van erwten of melk 99-100% opneemt. Da's een groot verschil!
Ik zou het kunnen oplossen met meer melkproducten, maar het grootste deel van mijn eiwitten komen al uit melkproducten. Als vlees eet ik vooral kip/kalkoen en vis (2 diersoorten die wat minder cognitief ontwikkeld zijn: ik ga er van uit dat die dus ook minder bewust zijn van hun lijden). Vis vind ik ecologisch misschien ook niet zo verstandig maar of kip/kalkoen op dat vlak beter is weet ik niet zeker.

Ik ga wel eens erwteneiwit poeder proberen. Dat is op een fractie na zo goed als whey. (whey is het beste soort eiwit beschikbaar voor mensen, maar erwteneiwit en paddenstoeleneiwit zit héél dicht in de buurt)"

Green protein van XXL nutrition kan ik aanraden. Erwt, hemp en rijst eiwitten. Scheelt qua waardes idd niet veel met whey. Helaas hebben ze onlangs blijkbaar hun formule aangepast en smaakt het nu behoorlijk chemisch. Heel jammer. Ik hoop dat het maar een bepaalde batch is die zo smaakt en anders ga ik mogelijk veranderen.
Ik heb onlangs nog discussies gelezen over mosselen/oesters. Het zijn dieren, maar ze hebben geen brein en geen CNS. Wel zenuwknopen die voor bepaalde reacties zorgen, maar da's vergelijkbaar met planten of paddestoelen die bepaalde reacties geven bij aanraking. Het is dus twijfelachtig of zij echt pijn ervaren, en veel vegetariërs en zelfs vegans vinden het ok om die te eten. Helaas lust ik beide niet :p
Btw, quorn kan ik ook aanraden. Je hebt er wat soorten in, maar als dat goed klaargemaakt is, zit dat qua smaak en textuur best dicht bij kip."

Jessica De Sousa is vegan en heeft een eiwit-sponsor. Zal ik haar eens vragen naar welke erwten-eiwit zij gebruikt? Ik ga het zelf ook eens proberen denk ik.
die van XXL blijkt idd wat minder qua smaak te zijn.

Kikie eet het niet van het moment dat er een diertje voor gestorven is. (dus ook geen drank met rode kleurstof gemaakt van schildluis)

Een ethisch vraagje waar ik wel mee zit is het volgende:
Mensen zijn dieren. Er zijn veel dieren die andere dieren eten. Waarom zou het dan verkeerd zijn om het als mens te doen?
Het argument dat we als mens de dieren meer mishandelen voordat we ze opeten vind ik dan wel sterk. Maar puur het feit van eten van dieren op zich is slecht, daar ben ik minder van overtuigd. De mishandeling op voorhand heb ik het veel moeilijker mee.
quote
0 likes
< back | page | forward >